Strona internetowa to dziś rzecz, bez której nie obejdzie się dziś większość firm (tak – większość, nie każda firma potrzebuje stronę www). Jest to z jednej strony najprostszy, z drugiej – nieco skomplikowany sposób na zaprezentowanie potencjalnym klientom oferty firmy. Strony internetowe bywają jedną z najlepszych inwestycji w firmę, ale równie często (a może i częściej) są tylko bezsensownym wydatkiem, który w promocji firmy w ogóle nie pomoże.
Dlaczego tak się dzieje? Z kilku powodów:
Jednym z nich jest brak promocji strony www. Nie każdy bowiem wie, że samo stworzenie strony internetowej i umieszczenie jej na serwerze nie sprowadzi nam internautów! Ani jednego! Jeżeli chcesz, aby Twoja strona www była oglądana, to musisz ją wypromować. Form promocji jest wiele – od najprostszych jak umieszczenie adresu strony na wizytówkach i ulotkach, do dodatkowych usług zwanych pozycjonowaniem. Pozycjonowanie jest to promocja strony www w wyszukiwarce internetowej. Można też pokusić się o reklamę internetową – bannery na innych stronach www lub reklama kontekstowa (np. Google Adwords).
Drugim powodem dla którego strony internetowe nie spełniają swojej funkcji (pomoc w rozwijaniu firmy) może być niedostatecznie poważne podejście do jej tworzenia. Sam byłem świadkiem wielu sytuacji, w których zleceniodawca chcący posiadać swój serwis www nie udostępnił prawie wcale informacji wykonawcy o prowadzonej działalności, mówiąc tylko: “Na stronę wrzucimy zdjęcia, kontakt i informacje o firmie“. Nie znam zbyt wielu branż, w których informacje o firmie interesowałyby internautów, zwłaszcza wśród małych firm.
Biorąc pod uwagę choćby tylko dwa powyżej wymienione powody, nie dziwi fakt, że strony internetowe są często, wbrew oczekiwaniom właścicieli-zleceniodawców, jedynie wydawaniem pieniędzy w błoto.